Aanpak Weesperstraat

Bewonersraad Nieuwmarkt Groot Waterloo

Aanpak Weesperstraat

Maandagavond 8 juli 2024 organiseerde de gemeente de eerste bijeenkomst over de voorgenomen aanpassingen om de Weesperstraat leefbaarder te maken. Echter, de verbetering blijkt met hele kleine stapjes te gaan. De vraag blijft of na het startmoment nog echte verdere stappen worden ondernomen dan die om bewoners voor te bereiden op voldongen feiten.

Na de knip in de Weesperstraat, met alle regels los, waren de verwachtingen van bewoners hooggespannen over de aanpak om de Weesperstraat te versmallen en 30 km/ uur te maken. Een afname van verkeer heeft ook positieve gevolgen voor de Valkenburgerstraat en omliggende straten. Die verwachtingen werden eigenlijk meteen de kop ingedrukt door de geschetste kaders waarbinnen zoiets alleen zou kunnen gebeuren.

Kaders
De Weesperstraat is een hoofdnet plus corridor en maakt dus onderdeel uit van de “Verkeersnetten”. Dat maakt dat het verkeer daar door heen moet rijden. Opstoppingen worden niet geduld. Die verkeersnetten zijn er om de (doorstroom)kwaliteit voor grote verkeersstromen met de hoogste prioriteit af te wikkelen. Daarmee blijven automobilisten uitgenodigd worden om gebruik te maken van een logistieke structuur, terwijl bewoners eigenlijk een veiligere omgeving willen en dus minder verkeer wensen.

De inmiddels ooit beloofde versmalling van 2 x 2 naar 2 x 1 over de hele lengte kan dus niet aan de orde zijn, want eerdere berekeningen “wijzen uit” dat dit tot forse verplaatsing van verkeer naar de omgeving leidt. 30 km/uur in de Weesperstraat moet uitgezocht worden, want het is een brede straat die eigenlijk niet in aanmerking komt voor 30 km/uur, volgens de nieuwe Amsterdamse regels. En wederom worden de Nood en hulpdiensten in stelling gebracht, terwijl die normaal ook vaststaan in het fileverkeer, of noodgedwongen gewoon over het fietspad gaan. En uiteraard ook bewoners in de Kattenburgerstraat.

Wat kan dan wel?
Om de doorgang te blijven garanderen en om toch tegemoet te komen aan de wens om te versmallen, presenteerden de ambtenaren een denkrichting; een half bakken oplossing. De straat wordt alleen daar versmald, daar waar het kan. De rest blijft zoals het was en zijn dan in- en uitvoeg en opstelstroken, net zoals de dubbele stroken aan de kopse kanten van de Valkenburgerstraat (ook niet echt veilig).

Tevens blijkt dat de 30 km/uur eerst uitgezocht moet worden, omdat dat nu niet past binnen de Amsterdamse regels. Echter, de van Diemenstraat, die wel voldoet aan de voorwaarden voor 30 km/uur en daar echt behoefte is aan veel meer veiligheid, wordt buiten de 30 km/uur snelheid gehouden en blijft 50. Waarom een voornamelijk 4-baansweg als de Weesperstraat dan wel 30 km/uur zou kunnen worden, is niet zomaar gezegd en dus ook niet zomaar geregeld. En dan hebben we het niet eens over de handhaving van het 30 km/uur regime. Daarvoor verwijzen de ambtenaren slechts naar de volgende link: https://www.cjib.nl/over-ons/feiten-cijfers/tertiaalrapportages-wahv.

Wethouder
Na de behandeling van de Knip (DAT NOOIT MEER) in de raadscommissie van maart, zou de wethouder voor de zomer de raadsleden informeren over een aanpak voor een meer leefbare Weesperstraat. Dat werd dus later en de bijeenkomst van 8 juli bleek nodig om “de oplossing” te toetsen bij betrokkenen.

Wethouder Ter Horst: “Ik wil hiermee draagvlak voor keuzes en begrip voor afwegingen en (on-)mogelijkheden vergroten alsmede de inbreng van belanghebbenden recht doen.

De wethouder noemt het een start. Een eerste stap op weg naar een Weesperstraat, waar verkeer en stedelijk leven meer in balans zijn met elkaar. Maar de balans moet gezocht worden tussen het verminderen van de hoeveelheid verkeer op de Weesperstraat (28.000 voertuigen per dag), en tegelijkertijd het voorkomen van grote overlast in andere straten. Lees de brief in de bijlage hieronder.

Hoewel bewoners en omwonenden recht hebben op een prettige woonomgeving, blijken de mogelijkheden om de leefbaarheid in de Weesperstraat te vergroten dus beperkt!

Vervolg
Het vervolgoverleg is gepland op dinsdag 24 september van 19.00 tot 20.30 uur. Die avond worden de schetsuitwerking verder besproken en onderliggende data gedeeld. De komende tijd worden mogelijke ontwerpvarianten verder uitgewerkt, de projectorganisatie ingericht en data verzameld over de instroom van verschillende doelgroepen en tijdstippen.

Met de Nood- en Hulpdiensten spraken de ambtenaren over het belang van deze calamiteitenroute en de wens om geen vermenging met fietsverkeer te laten ontstaan. De ambtenaren hoorden de wens van de bewoners om de versmallingen zoveel als mogelijk uit te voeren. Maar gelet op de onwrikbare uitgangspunten, lijken de vervolgbijeenkomsten vooral massagesessies te worden, voor draagvlak en begrip voor afwegingen, om bij de woorden van de wethouder te blijven. Bewoners dus in het pak genaaid.

Bijlagen:

Oplossing Weesperstraat versmalling
 
 

Deel onze berichten met uw familie, vrienden en kennissen via WhatsApp, Facebook, e-mail etc. door te klikken op een van onderstaande knoppen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *