Update. Maandagavond 8 juli 2024 organiseerde de gemeente de eerste bijeenkomst over de voorgenomen aanpassingen om de Weesperstraat leefbaarder te maken. De voorgestelde verbetering blijkt uit hele kleine stapjes te bestaan. Een vervolggesprek is afgelast. Een bewonersdelegatie sprak inmiddels zelf met de wethouder.
Na de knip in de Weesperstraat, met alle regels los, waren de verwachtingen van bewoners hooggespannen over de aanpak om de Weesperstraat te versmallen en 30 km/ uur te maken. Een afname van verkeer heeft ook positieve gevolgen voor de Valkenburgerstraat en omliggende straten. Die verwachtingen werden op de bijeenkomst 8 juni eigenlijk meteen de kop ingedrukt door de geschetste kaders waarbinnen zoiets alleen zou kunnen gebeuren.
Kaders
De Weesperstraat is een hoofdnet plus corridor en maakt dus onderdeel uit van de “Verkeersnetten”. Dat maakt dat het verkeer daar door heen moet rijden. Opstoppingen worden niet geduld. Die verkeersnetten zijn er om de (doorstroom)kwaliteit voor grote verkeersstromen met de hoogste prioriteit af te wikkelen. Daarmee blijven automobilisten uitgenodigd worden om gebruik te maken van een logistieke structuur, terwijl bewoners eigenlijk een veiligere omgeving willen en dus minder verkeer wensen.
De inmiddels ooit beloofde versmalling van 2 x 2 naar 2 x 1 over de hele lengte kan dus niet aan de orde zijn, want eerdere berekeningen “wijzen uit” dat dit tot forse verplaatsing van verkeer naar de omgeving leidt. 30 km/uur in de Weesperstraat moet uitgezocht worden, want het is een brede straat die eigenlijk niet in aanmerking komt voor 30 km/uur, volgens de nieuwe Amsterdamse regels. En wederom worden de Nood en hulpdiensten in stelling gebracht, terwijl die normaal ook vaststaan in het fileverkeer, of noodgedwongen gewoon over het fietspad gaan. En uiteraard ook bewoners in de Kattenburgerstraat.
Wat kan dan wel?
Om de doorgang te blijven garanderen en om toch tegemoet te komen aan de wens om te versmallen, presenteerden de ambtenaren een denkrichting; een half bakken oplossing. De straat wordt alleen daar versmald, daar waar het kan. De rest blijft zoals het was en zijn dan in- en uitvoeg en opstelstroken, net zoals de dubbele stroken aan de kopse kanten van de Valkenburgerstraat (ook niet echt veilig).
Tevens blijkt dat de 30 km/uur eerst uitgezocht moet worden, omdat dat nu niet past binnen de Amsterdamse regels. Echter, de van Diemenstraat, die wel voldoet aan de voorwaarden voor 30 km/uur en daar echt behoefte is aan veel meer veiligheid, wordt buiten de 30 km/uur snelheid gehouden en blijft 50. Waarom een voornamelijk 4-baansweg als de Weesperstraat dan wel 30 km/uur zou kunnen worden, is niet zomaar gezegd en dus ook niet zomaar geregeld. En dan hebben we het niet eens over de handhaving van het 30 km/uur regime. Daarvoor verwijzen de ambtenaren slechts naar de volgende link: https://www.cjib.nl/over-ons/feiten-cijfers/tertiaalrapportages-wahv.
Wethouder
Na de behandeling van de Knip (DAT NOOIT MEER) in de raadscommissie van maart, zou de wethouder voor de zomer de raadsleden informeren over een aanpak voor een meer leefbare Weesperstraat. Dat werd dus later en de bijeenkomst van 8 juli bleek nodig om “de oplossing” te toetsen bij betrokkenen.
Wethouder Ter Horst: “Ik wil hiermee draagvlak voor keuzes en begrip voor afwegingen en (on-)mogelijkheden vergroten alsmede de inbreng van belanghebbenden recht doen.
De wethouder noemt het een start. Een eerste stap op weg naar een Weesperstraat, waar verkeer en stedelijk leven meer in balans zijn met elkaar. Maar de balans moet gezocht worden tussen het verminderen van de hoeveelheid verkeer op de Weesperstraat (28.000 voertuigen per dag), en tegelijkertijd het voorkomen van grote overlast in andere straten. Lees de brief in de bijlage hieronder.
Hoewel bewoners en omwonenden recht hebben op een prettige woonomgeving, blijken de mogelijkheden om de leefbaarheid in de Weesperstraat te vergroten dus beperkt!
UPDATE
Vervolg
Met de Nood- en Hulpdiensten spraken de ambtenaren over het belang van deze calamiteitenroute en de wens om geen vermenging met fietsverkeer te laten ontstaan. De ambtenaren hoorden de wens van de bewoners om de versmallingen zoveel als mogelijk uit te voeren. Het vervolgoverleg, dat gepland was op dinsdag 24 september, kon geen doorgang vinden, omdat de projectorganisatie van de gemeente nog niet iedereen gesproken had. De eerste ideeën zijn besproken met vertegenwoordigers van de Nood-en Hulpdiensten (Ambulancediensten, Brandweer en Politie). Andere vertegenwoordigers van zorgaanbieders, zoals de huisartsen, moeten medio september nog, net als ondernemers in de directe omgeving aangesloten bij de BIZ Knowlegdemile. Die Biz bijeenkomst was 19 september en niet goed bezocht (wel door ambtenaren van het projectteam). De input uit alle gesprekken wordt door het projectteam verzameld en verwerkt. Daarna gaan ze pas weer met bewoners ingesprek. De verwachting is ergens in november. Tijdstip en locatie volgt t.z.t…..
Gesprek bewoners met wethouder
Een bewonersdelegatie Weesperstraat/Valkenburgerstraat sprak begin oktober Wethouder van der Horst over een leefbare Weesperstraat. Daaruit bleek dat de eisen van de nood- en hulpdiensten leidend zijn voor de aanpak en het uiteindelijke resultaat voor een leefbare Weesperstraat, omdat er anders geen politiek draagvlak is voor enige maatregel (uitgangspunt: doorgang nood- en hulpdiensten).
Voor de herprofilering van de Weesperstraat start t.z.t. een participatietraject. In gezamenlijkheid worden alle stakeholders (bewoners, bedrijven, nood- en hulpdiensten, etc.) tegelijkertijd uitgenodigd. Doel hiervan is om :
- alle eisen en wensen van alle stakeholders tegelijkertijd helder te krijgen,
- de verschillende stakeholders inzicht te laten krijgen in elkaars belangen en daarvoor begrip te hebben,
- de stakeholders samen, tezamen met de gemeente, oplossingen te laten bedenken voor het realiseren van een leefbare Weesperstraat,
- draagvlak te creëren voor de maatregelen die uiteindelijk genomen zullen worden (fact finding).
De eerstvolgende participatiebijeenkomst zal waarschijnlijk in november ’24 zijn.
De Wethouder adviseert de bewoners om actief aan de participatiebijeenkomsten deel te laten nemen, omdat daar de beïnvloedingsmogelijkheden liggen. Het doel van de wethouder en de bewoners is hetzelfde: het realiseren van minder verkeer in de Weesperstraat (ring-tot ring-verkeer elimineren). Verkeersveiligheid is cruciaal voor alle bestuurders en stakeholders en is een belangrijk argument voor de voorgestelde maatregelen. Er was een meerderheid voor de pilot knip Weesperstraat, er was een meerderheid tegen een definitieve knip in de Weesperstraat, er is een meerderheid voor maatregelen zoals 2×1 baan en 30 km/h i.p.v. 50 km/h. Bewoners wordt geadviseerd om gebruik te maken van raadsvergaderingen voor het inspreken, ook tijdens de maatregel en niet alleen ervoor. Stippen op de horizon (let wel dat is heel ver weg….): focus op quick wins, 2×1 baan en 30 km/h.
Bewoners hebben gevraagd om handhaving van maximumsnelheid van 30 km/h middels snelheidscamera’s en smileys t.b.v. overschrijding van geluidsnormen in de Valkenburgerstraat. De wethouder en haar team gaan kijken of de Valkenburgerstraat (na de herinrichting) opgenomen kan worden in de lijst van probleemlocaties die in aanmerking komen voor handhaving. Eis hiervoor is dat de straat namelijk duidelijk ingericht moet zijn als 30 km/h straat (wat na de herinrichting en het aanbrengen van de geprinte middenberm het geval is). Ook organiseert het team van de wethouder met bewoners een schouw in de buurt om de door de bewoners voorgestelde maatregelen te inventariseren en deze mee te nemen in de planvorming (o.a. knijp bij verkeerslichten oversteek Kunstacademie / Jodenbreestraat aan het begin van de Valkenburgerstraat).
Lees ook: De tijd van pilots is voorbij: Kies definitief voor autoluwe binnensteden
2 reacties
De hele straat gewoon 2x1baan maken, dan is er maar wat meer overlast op andere plekken. Dit ook doorvoeren op het Mr. Visserplein. Het echte probleem is de IJtunnel, een enorme snelweg die midden in de historische stad uitkomt. Dit trekt zeer veel verkeer aan. Er is behalve de rondweg geen enkele verbinding tussen Noord (met flinke bevolkingsgroei) en de rest van Amsterdam. De geplande bruggen over het IJ zijn ook niet voor verkeer bedoeld dus de overlast in het centrum en weesperstraat zal enkel toenemen. IJtunnel moet minder verkeer krijgen is de enige echte oplossing voor heel Amsterdam. Dit kan enkel door de Oostbrug en Westbrug ook geschikt te maken voor auto verkeer. Dan spreid het verkeer en hoeft er veel minder omgereden te worden zoals nu het geval is wat in totaal veel verkeer gaat beperken.
In dit verband is het goed om de recente video van NotJustBikes te zien over ‘firefighters’: https://www.youtube.com/watch?v=j2dHFC31VtQ
Okay, het gaat vooral over de Amerikaanse situatie maar we kunnen eruit oppikken dat juist de zwaailichtensector veel baat kan hebben bij goede fiets- en voetgangersinfrastructuur. Want zij mogen daar met de zwaailichten aan ook overheen!
Fietsers stappen even af zwaaien uit naar de stoep. De auto met zwaailichten is zo voorbij. Eventueel zou je fietspaden op dit stuk extra breed kunnen maken met om de 50 meter een knipperlicht met onderbord ‘bij nadering hulpdiensten fietspad vrijmaken’.
Het is ongepast om voor die incidentele hulpverlener een hele snelweg dwars door de stad te laten liggen! Hoe vaak komt er nu een zwaailicht over de Weesper? Tientallen keren per dag hoogstens?
Want als die er ligt maken 1000en auto’s PER UUR dankbaar gebruik van die ‘zwaailichteninfra’. Zo van: “Toettoet, wij zijn ook belangrijk.” Nee, dat is niet zo. Gewoon aansluiten en als je sneller wil neem je een bescheidener beslag op de schaarse ruimte (fiets/ov) en als dat echt niet kan (logistiek) dan sluit je aan in de file (extra stimulans om te investeren in slimmere logistiek).
Maar zolang de zwaailichtensector een brede corridor opeist hebben de andere weggebruikers geen motivatie om gedrag te veranderen. En in het geval het gaat om commerciële weggebruikers zoals de logistiek kan het een faillisement betekenen om in je uppie gewenst gedrag te vertonen (er in te investeren) en de concurrentie niet. Aangepaste infrastructuur is de grote gelijkmaker, een ‘level playing field’ zoals dat heet bij economen.