Voor voertuigen en samenstellen van voertuigen met een totaalmassa hoger dan 7,5 ton stelt het college een geslotenverklaring in voor álle wegen in het gebied dat wordt omsloten door de S100. Aanleiding voor het besluit zijn de slechte kades in het Centrum. Ingangsdatum van het besluit is 1 oktober.
Met beleidsregels is onder voorwaarden ontheffing van de zonale geslotenverklaring mogelijk. Voertuigen zwaarder dan 30 ton krijgen geen ontheffing meer voor die zone. Of deze maatregel voldoende is om de kades te ontlasten? Tot 1 oktober geldt het volgende:
- Tot een maximaal laadgewicht van 3 ton mag je in Amsterdam (centrum) overal rijden.
- Vanaf laadgewicht 3 ton – 7,5 ton mag je in Amsterdam (Centrum) alleen over aangegeven routes rijden. Heb je een bestemming buiten die aangegeven route dan moet je een tijdelijke ontheffing aanvragen.
- In het ontheffings- of tijdelijk toestemmingscircuit zijn enkele staffels:
* 3 – 7,5 ton (gemeentelijke ontheffing mogelijk, korte procedure)
* 7,5 – 45 ton (gemeentelijke ontheffing mogelijk, iets langere procedure)
* meer dan 50 ton (RDW, landelijke procedure met langere aanvraagtermijn)
Achtergrond
De aangescherpte regels voor zwaar verkeer passen in een brede logistieke strategie om de veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid te bevorderen. Iedereen kon zijn mening geven over het voornemen. In de periode van 5 januari tot en met 15 februari ontving het college 103 reacties, 16 reacties op het ontwerpverkeersbesluit en 87 reacties op de conceptbeleidsregels. Dat blijkt uit de Nota van beantwoording. Onderstaande stukken zullen tkn worden geagendeerd voor de raadscommissie MLW van 1 juli.
Bijlagen