Het college van burgemeester en wethouder vraagt bewoners inspraak te leveren op de concept Nota van Uitgangspunten over de herinrichting van de Oostertoegang, Prins Hendrikkade Oost en Kattenburgerstraat. De inspraakperiode is tot en met woensdag 24 februari 2021.
De voorgestelde maatregelen maken onderdeel uit van maatregelen in de Agenda Autoluw. Tijdens eerdere bijeenkomsten dachten bewoners en andere belanghebbenden mee over de plannen. In de Nota van Uitgangspunten is deze inbreng verwerkt. De Nota zelf is digitaal, met bijlagen.
De belangrijkste voorstellen zijn:
- De aanleg van een fietsverbinding van het oostelijk pontplein tot de Geldersekade door invoering van éénrichtingsverkeer voor auto in noordelijke richting in de Oostertoegang.
- Het herinrichten van de Prins Hendrikkade Oost om onder andere het gebied veiliger en leefbaarder te maken door bijvoorbeeld minder rijbanen en een groene wandelboulevard.
- De aanleg van een fietsverbinding door de Prins Hendrikkade Oost en de Kattenburgerstraat met onder andere een vrijliggend tweerichtingenfietspad aan de huizenkant.
- Het verschuiven en versmallen van de rijbaan in de Kattenburgerstraat.
Inspreken
U kunt inspreken op 3 onderdelen: de Oostertoegang (spooronderderdoorgang naar het IJ) , Prins Hendrikkade Oost en Kattenburgerstraat. Tot en met 24 februari kunt u op de nota reageren op verschillende manieren via:
- de digitale inspraakpagina: inspraakmaatregel15.amsterdam.nl, of
- e-mail: inspraakmaatregel15@amsterdam.nl, of
- schriftelijk door uw reactie te sturen naar: Gemeente Amsterdam, Ingenieursbureau, Postbus 12693, 1100 AR Amsterdam, ter attentie van: Inspraakreactie maatregel 15, of
- Via een inspraakformulier bij het stadsloket van stadsdeel Centrum.
Digitale informatiebijeenkomsten
- Datum: dinsdag 2 en donderdag 4 februari 2021
- Tijd: U kunt u inschrijven voor een tijdsblok. De tijdsblokken zijn van 16.00 tot 19.00 uur. Inschrijven kan tot uiterlijk vrijdag 29 januari.
- Waar: digitaal via Teams
Bron: www.amsterdam.nl
2 reacties
Ik mis totaal het groen. Zie bijv ruimte aan de kant van het water om groen te voorzien. Mooie heesters etc. Vooral op het stuk PHK tussen de Kikkerbilsluis en de IJtunnel en Schippersgracht. Vind het ook een dom idee om zo’n super grote bushalte te maken tussen de Kikkerbilsluis en IJ-tunnel. Dit gaat heel veel overlast geven met fietsen, etc. En ik zie nog heel veel asfalt (door die bushaltes en geen groen) tussen de Kikkerbilsluis en IJ-tunnel, dit zal wel een heel erg stuk heet stuk asfaltstad blijven, is in de zomer niet uit te houden daar.
Behalve gebrek aan groen (bijv tussen fietspad en weg, zoals hierboven beschreven, en het domme idee om de bushaltes allemaal bij elkaar te doen op een asfaltplein net naast de drukste kruising van heel Amsterdam vind ik de rest wel goed.
Apart fietspad is goed, 1 rijbaan per richting is goed. Dus nog meer groen erbij en de kruising IJtunnel rustiger en die bushaltes weg daar en dan is het een goed idee.
Groene wandelboulevard. Laat me niet lachen! Op het stuk PHK 156-173 komen 7 rijstroken breed asfalt omdat een of andere gek heeft bedacht dat dat stuk (meest vervuilde van Amsterdam) met ook vele ongelukken bij de drukke kruising ook nog eens alle bushaltes moet gaan bevatten (inclusief overlast en enorme parkeerdruk van fietsen). Laat de bushaltes ten westen van de kalkmarkt. Dit stukje is niet het afvoerputje van de stad en de straat!