Intelligente toegang op lange baan

Bewonersraad Nieuwmarkt Groot Waterloo

Intelligente toegang Nieuwmark

Wethouder Van der Horst zond 11 januari 2023 de gemeenteraad een brief over het pauzeren van de projecten intelligente toegang. Ook op de Nieuwmarkt.

Pilot
De gemeente is in de Nieuwmarktbuurt al jaren bezig met weren van rondjes rijdende taxichauffeurs. Eerst met paaltjes en na afspraken met de gemeenteraad zou dat opgelost worden met kentekenherkenning. Een product dat gewoon “van de plank” te krijgen is en in veel steden al jaren functioneert. Amsterdam moest en zou de ICT zelf ontwikkelen. En dat duurt, en duurt en duurt maar. In juni
werden bewoners geïnformeerd over de start van de Proeftuin Intelligente Toegang Oudezijde. Een maand later lag er ineens een uitstelbrief in hun brievenbus. 

Amsterdammers voor Autoluw NU! , het collectief van meer dan 40 bewonersorganisatie (waaronder de Bewonersraad), sprak de wethouder aan op de vertraging. Na doorvragen bij ambtenaren bleek dat het ICT ontwerp aangepast moest worden, op aanraden van de gebruikers.

Alleen bestemmingsverkeer
Onlangs gaven ondernemersverenigingen aan dat ze de binnenstad alleen toegankelijk willen hebben voor bestemmingsverkeer. Precies hetzelfde als Amsterdammers voor Autoluw NU!. Omdat er na maanden niets gebeurde, stuurde die meteen een brief aan de wethouder en wees haar op de afspraak dat Intelligente toegang het tijdpad NU heeft! De wethouder stuurde daarna haar brief aan de raad.

Bewoners en ondernemers zijn het roerend eens over het weren van onnodig doorgaand verkeer. Beide willen alleen bestemmingsverkeer in de stad. Nu vertraagt de politiek. At5 interviewde zondag 15 januari 2023 de zeer teleurgestelde Michel van Wijk van autoluw.nu. Hij zit ook in stadsdeelcommissie Centrum.

Bijlage:

Deel onze berichten met uw familie, vrienden en kennissen via WhatsApp, Facebook, e-mail etc. door te klikken op een van onderstaande knoppen.

Één reactie

  1. Janhuib Blans schreef:

    Geschikte software “op de plank” inderdaad. Tientallen steden in Europa gebruiken dit systeem al. Maar software kan gebrek aan beleid niet oplossen. Nu de wens van bewoners ook door bedrijfsleven uitdrukkelijker wordt geuit zou je verwachten dat de Raad zichzelf serieus gaat nemen. Want die besloot eerder tot Intelligente Toegang. Parkeergarages zullen een andere functie moeten krijgen (parkeren voor toegelaten auto’s; hubs voor sorteren van bezorging; transformatie naar woningen; urbane landbouw).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *