Eerder berichtten wij u al over de overlast die de Metro veroorzaakt in de Nieuwmarktbuurt. Op de bewonersraad van 8 november kwam het onderwerp weer ter sprake.
De ombudsman heeft op 8 november per e-mail bewoners laten weten dat de dienst Metro en Tram meldde dat er een opdracht is verstrekt om een probleemanalyse uit te voeren. Daarbij zullen gedurende 4 weken metingen plaatsvinden in de metrotunnelbuis.
In eerste instantie zal er een zogenaamd wiel/railcontact-onderzoek in de metrobuis worden gedaan. Daarmee wordt nagegaan of er probleemlocaties kunnen worden aangewezen in de tunnelbuis. Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek zullen de vervolgstappen worden bepaald. Een van de vervolgstappen kan zijn dat er in bepaalde huizen metingen worden gedaan.
In de bewonersraad werd gemeld dat dit het zoveelste onderzoek is. Uitgezocht wordt inmiddels of dit nieuwe onderzoek intern dan wel extern is (wat wel wat uitmaakt voor het vertrouwen in de uitkomst). Daar komt dus nog een update over.
Probleem
Wat het feitelijke probleem is: de metro rijdt uit ervaring KEIhard ten opzichte van het verleden. Het stoppen en optrekken gaat griezelig hard en er vallen zelfs mensen in de metro door om. Doordat de aandrijving van de metro vanuit het midden gebeurt, klapperen de voorste en achterste wagons op de rails tijdens het rijden. Bij een bezoek thuis bij een bewoner ervoer de medewerker van de Ombudsman meteen de overlast, terwijl de bewoner “vond dat op dat moment het nog niet eens zo erg was…..”.
Het is wachten op vervolgstappen. Wordt vervolgd.
Één reactie
Er wordt gesteld dat de metro “uit ervaring KEIhard (rijdt) ten opzichte van het verleden”. Er vallen zelfs mensen om! Het zou ‘mooi’ zijn dit te filmen. Maar hoe vaak gebeurt dit terwijl je een camera draaiend hebt?
Dan kan gewoon uit het raam filmen ook wel een indruk geven over hoe hard er geremd wordt.
Helaas is geen vergelijkingsvideo te maken met het verleden.
Wel is de snelheid waarmee geremd (en opgetrokken) wordt te meten en kracht van afremmen en optrekken te berekenen. Dit is te vergelijken met afremmen en optrekken van de metro elders. Oók door niet professionele onderzoekers.
Zo krijgt men duidelijk meetbare en dus bespreekbare feiten.
Wanneer dit verschijnsel (relatief) nieuw is, wat kan de reden zijn dat bestuurders zo aan het crossen zijn in het laatste / begin van de metrorit. Zijn er instructies om scherper op tijd te rijden?
De metro zal blijven rijden. Maar aanpassingen op of afspraken over overlast zouden toch oplosbaar behoren te zijn.
(Ik hoorde gisteren nog van een Zuid Koreaanse vriendin dat de metro in haar stad op een dag 5 seconden te láát kwam. In de kranten werden er de volgende dag pagina grote excuusbrieven gepubliceerd.
Beginnen wij hier ook aan een dergelijke cultuur gewend te raken, en reageert de GVB leiding daar mogelijk op door dergelijke aanscherpende instructies?
Is het dan wellicht zinvol het reizend publiek te vragen wat minder kritisch reageren bij vertraging door uit te leggen wat hun vraag uiteindelijk bovengronds tot gevolg heeft?)