
Het evenementenbeleid van Amsterdam wordt weer eens herzien. Onderdeel van het beleid zijn de locatieprofielen. Om de bewoners daarin een stem te geven is nu een participatietraject opgezet. Op 6 februari was een stadsbrede informatiebijeenkomst in de Zuiderkerk.
Locatieprofielen
Locatieprofielen beschrijven per evenementenlocatie hoeveel evenementen per jaar toegestaan zijn, hoeveel evenementendagen, voor hoeveel bezoekers dat soort dingen. Er zijn er veel, en in stadsdeel Centrum 15 (terzijde: evenementen kunnen zeker ook plaatsvinden op andere plekken). Klik hier voor toelichting en de huidige profielen zelf. Zoek bijvoorbeeld op Nieuwmarkt om het huidige profiel daarvoor te zien.
Het onderwerp Locatieprofielen is op 14 januari in de stadsdeelcommissie besproken (klik op agendapunt 5. Er zijn 4 documenten, waarvan één met de volledige locatieprofielen. Bijlage 3 is ook een aardige, daarin kun je de verschillende profielen een beetje vergelijken qua aantal evenementen en grootte. En wat er in 2023 en 2024 heeft plaatsgevonden. Wat aantal evenementendagen betreft, springt de Nieuwmarkt er nogal uit, en dat komt niet alleen door de aprilfeesten.
Informatiebijeenkomst
Op donderdagavond 6 februari hield de gemeente een stadsbrede informatiebijeenkomst in de Zuiderkerk. Er waren bewoners uit alle stadsdelen aanwezig, en naar verhouding veel evenementen-organisatoren.
De inleiding begon weer eens met de ergerlijke term “bruisende stad”. Wat dat moet voorstellen zijden ze er weer niet bij. De grachten gevuld met bier en champagne?
De avond was bedoeld om informatie te geven over het participatietraject met betrekking tot de “herijking” van de locatieprofielen. De geplande 16 bijeenkomsten over de locatieprofielen bleken alleen maar te gaan over de “grote” locaties, die geschikt worden geacht voor grote festivals. Dat zijn veelal parken (Westerpark, Oosterpark, Gaasperplas enz.). In stadsdeel Centrum alleen de Dam.
Voor de andere evenementenlocaties, zoals de Nieuwmarkt bestaat er alleen een vragenlijst om in te vullen. Die kun je vinden op amsterdam.nl/evenementenbeleid. Als je je mening wilt geven over meerdere locatieprofielen, dan vul je per locatie de vragenlijst in. Neem er de tijd voor. De gemeente zegt dat ze vooral graag goeie ideeën en voorstellen ontvangen, zoals het draaien van het podium bijvoorbeeld. Het beantwoorden van die vragen kan ingewikkeld zijn als er sprake is van meerdere soorten evenementen per jaar. Tussentijds opslaan lijkt niet te kunnen. Vul de vragenlijst in vóór 3 maart. Klik hier voor de vragenlijst.
In de bijeenkomst werd een tijdsplanning getoond. Nadat de gemeenteraad een nieuw besluit heeft genomen over de (eventueel herziene) locatieprofielen volgt een formele inspraakprocedure op het besluit (juni/juli 2025). De boel zal in oktober afgerond zijn en in 2026 gaan gelden.
De nieuwsbrief van de bewonersraad Nieuwmarkt-Groot Waterloo zal nieuws blijven publiceren, ook de exacte datums voor de inspraak deze zomer.
Voor het zingen de kerk uit
Na de inleidende praatjes kon het publiek vragen stellen. Vragen van bewoners, die zich al jaren bezig houden met het evenementenbeleid, werden door de presentatoren amper begrepen, met dubieuze, zelfs foutieve antwoorden tot gevolg.
De dooddoener dat de gemeenteraad beslist, zonder uit te leggen waar de participatie dan voor is.
Als enige vervolgbijeenkomst in het Centrum staat de Dam. Daarover de vraag: wanneer en hoe laat, en wat als het regent? Antwoord: dat is nog niet zeker, het zal een binnenlocatie zijn, dus waarschijnlijk het Stadhuis, dus heel dicht bij de Dam. Die hadden we in jaren niet gehoord, daar werden we weer even vrolijk van
Vlak daarna nog een bagatelliserende opmerking van een van de heren dat er zelfs enkele mensen zijn die de stad te druk vinden,
Toen hielden ondergetekende en metgezellen het voor gezien, en vertrokken.
LB
Nabrander
Het locatieprofiel voor de Dam is op 3 maart van 19.00 – 21.00 uur. Plenaire bijeenkomst met presentatie en gezamenlijk gesprek in De Nieuwe Kerk, Eggertzaal, ingang van ’t Nieuwe Kafé, Eggertstraat 8, 1012 NL Amsterdam.
Het Locatieprofiel Leidseplein en Kleine Gartmanplantsoen is 25 maart, 19.00 – 21.00 uur. Plenaire bijeenkomst met presentatie en gezamenlijk gesprek in de De Balie, zaal: Salon, Kleine-Gartmanplantsoen 10, 1017 RR Amsterdam).
De gemeente heeft voor het hele nieuwe beleid (en locatieprofielen) een participatieplan opgesteld. Invloed via participatie door bewoners is door een 20-tal bewonersorganisaties opgepakt. Het zijn dezelfde organisaties die vorig jaar naar aanleiding van de evenementenvisie een raadsadres indienden. Naast de klacht over het gebrek aan bewonersparticipatie staan in het raadsadres ook verbetervoorstellen voor het evenementenbeleid. De organisaties hebben voor elk stadsdeel een vertegenwoordiger afgevaardigd om in bijeenkomsten samen met evenementenbedrijven en gemeente hun wensen te realiseren. Voor het stadsdeel Centrum is dat Paul Busker. Het gaat om concrete oplossingen om overlast te verminderen, waardoor evenementen beter worden afgestemd op de leefbaarheid in de stad.