12 juni werd het doorrijden van het verkeer op de Weesperstraat onmogelijk gemaakt. Zondag 23 juli stopte de pilot.
De Pilot knips eigenlijk, want ook bij andere straten kon het verkeer niet doorrijden. Om sluipverkeer onmogelijk te maken. Die knipperiode was een zegen voor bewoners aan de route Weesperstraat en Valkenburgerstraat. De bewoners aan de Kattenburgerstaat vonden dat er teveel over de campingtafels in het Pocket Parkje op de Weesperstraat gesproken werd in plaats van over de overlast voor hun deur. Zij organiseerden dan ook een protest.
Bewoners aan de Valkenburgerstraat werd bij de koop van hun appartement een stadsstraatje beloofd. Vanwege de A10 zouden zulke drukke straten door de stad ook niet meer nodig zijn, was het idee. Maar de Valkenburgerstraat werd een ‘plusnet corridor’, zoals dat heet: een doorgangsroute voor auto’s, nu zo’n 27.000 per dag. En daarmee werd dit de vieste en ongezondste straat van de stad.
De hoeveelheid auto’s die tijdens de knip in de Valkenburgerstraat reden is niks. Echt helemaal níks. Tijdens de knip kon je de straat oversteken. Normaal is dat veel te gevaarlijk.
Bewoner Valkenburgerstraat in het Parool: Ik wil wel benadrukken: dit is een unieke situatie, een proef. Over drie weken is het voorbij. Kattenburg gaat dan terug naar “normaal”. En wij zitten weer in het geraas.
Informatie ophalen
De gemeente had in het najaar 2022 een nulmeting gedaan met kentekencamera’s. Kort voor en tijdens de pilot vroeg de gemeente bewoners om regelmatig (tussentijds) enquêtes in te vullen. Pas de laatste twee weken van de pilot werden weer kentekencamera’s ingezet om te kijken wat het verkeer doet. Die gegevens leveren voldoende stof voor discussie in de gemeenteraad ergens in november.
Hieronder een visuele impressie tijdens de opbouw van de pilot knip in de Weesperstraat. Die knip ligt voor en na de Hortusplantsoenbrug.