Met een verkeersbesluit wil de gemeente de verkeersoverlast (lees taxi) in het gebied Oudezijde aanpakken. Het is een pilot die pas begint op donderdag 31 mei 2018. Eerder werd bericht dat met de pilot op 3 mei gestart zou worden. De pilot duurt tot eind oktober 2018.
Pilot
In de oude binnenstad is veel verkeersoverlast in de buurten Lastage, Nieuwmarkt en zuidelijke Burgwallen. De overlast wordt veroorzaakt door rondjes rijdend verkeer, vooral tijdens de weekendnachten. Dat kwam uit een onderzoek door bewoners, dat herhaald werd met een kentekenonderzoek. Doel is het voorkomen van rondjes rijdend verkeer tijdens de weekendnachten (donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht tussen 22.00 en 06.00 uur). De maatregelen behelzen het afsluiten van een aantal straten in dat gebied tijdens de nachtelijke uren en betreffen de volgende drie routes in het Wallengebied:
- Sint Antoniebreestraat – Geldersekade: alleen toegankelijk voor ontheffingshouders en taxi’s met een taxivergunning (TTO-taxi’s);
- Rokin – Damrak: toegankelijk voor alle verkeer
- Rusland- Damstraat: alleen toegankelijk voor ontheffingshouders en bestemmingsverkeer voor hotel The Grand
Op de Nieuwmarkt en Damrak komen dynamische taxistandplaatsen.
Op Amsterdam.nl: “De pilot is succesvol als de rondjes in de woonbuurten grotendeels zijn opgelost tijdens de venstertijden en de intensiteit op de route rondom de oude binnenstad tijdens de weekendnachten met maximaal met 90 voertuigen per uur toeneemt. Tijdens de pilot wordt ook expliciet gekeken naar de gevolgen van de pilot voor de Valkenburgerstraat. Weliswaar is de Valkenburgerstraat een belangrijke weg van en naar de binnenstad maar de bewoners ervaren al jaren veel overlast van de grote hoeveelheid verkeer in de straat. Het is onwenselijk als de verkeersoverlast als gevolg van de pilotmaatregelen zich merkbaar verplaatst naar de Valkenburgerstraat. Daarom wordt de Valkenburgerstraat ook meegenomen in de monitoring van de maatregelen”.
Waterbedeffect
De gemeente calculeert bewust met meer verkeer in andere buurten. Zeker nu er al op minstens twee plekken (Prins Hendrikkade en Valkenburgerstraat) extra verkeersoverlast verwacht wordt (waterbedeffect). Het waterbedeffect is voor een ander, niet het pakkie-an van de gemeente. De gemeente handelt hier onzorgvuldig, ongelijk en moet juist maatregelen treffen, ook binnen de pilot voor andere buurten. Daarom heeft d’Oude Stadt bezwaar aangetekend en eist extra maatregelen.
Bijlagen
- Verkeersbesluit Oudezijde
- Bericht start pilot later
- Veelgestelde vragen over de pilot
- Plan van aanpak Oudezijde
- Monitoringsplan van de pilot