Plannen Prins Hendrikkade en Nieuwmarkt waren het onderwerp in een online informatiebijeenkomst van de gemeente. Bewoners werden geïnformeerd over projecten inzake de nieuwe fietsroute van het mr Visserplein naar de onderdoorgang Oosterpoort en de veranderingen op de Prins Hendrikkade oost. Fietsroute van het IJ naar de Geldersekade
Lian Kosse begon de avond met een toelichting op de fietsroute van het IJ naar de Geldersekade. Ze gaf aan dat de gemeente na de inspraakronde in het voorjaar van 2021 veel reacties ontving. Zie de nota van beantwoording. In november 2021 stemde de gemeenteraad van Amsterdam in met de uitgangspunten en het voorlopig ontwerp van de fietsroute IJ–Geldersekade. Hierbij hoort het instellen van éénrichtingsverkeer in de Oostertoegang en ontstaat meer ruimte voor fietsers. Ook sprak zij over een (veel) breder fietspad op de Geldersekade. Een verlaging van de maximum snelheid naar 30 km/u op het stuk Odebrug-Oosteronderdoorgang. Het autoverkeer van de Geldersekade moet verplicht rechtsaf naar de Prins Hendrikkade. Ook wordt de Prins Hendrikkade versmald naar 1 rijbaan (tussen Kamperbrug en Odebrug). Het definitief ontwerp wordt in april 2022 door B&W vastgesteld. Daarna volgt aanbesteding. De uitvoering van het plan is van maart 2023 tot en met september 2024. Prorail volgt (tot en met 2025) met de aanpak van de spoorbruggen (100 jaar oud).
Herinrichting Prins Hendrikkade Oost
Sjoerd Dekker meldde dat de herinrichting van de Prins Hendrikkade is verschoven tot na 2025. Maar met een paar tijdelijke maatregelen wil de gemeente nu de leefbaarheid op de Prins Hendrikkade Oost verbeteren. De Kikkerbilsluis is bijna klaar. Daar is de weg smaller gemaakt. Dat gaat ook verderop gebeuren, waardoor de snelheid lager wordt. De bushaltes worden alvast verbreed naar de nieuwe situatie. Lees meer: www.amsterdam.nl/projecten/prinshendrikkade/
Fietsroute Nieuwmarkt
Frank Ebbink vervolgde met de loopstrook aan het water van de Geldersekade. De Kade zelf wordt een gemengd fiets-auto gebied. Gesproken is over een taxi-popup op het Brederoplein, maar het stadsdeelbestuur wil een alternatief en start een pilot. Deze maand stelt de gemeenteraad het uitvoeringsbesluit fietsroute Nieuwmarkt (Geldersekade tot Mr. Visserplein) vast. Een volgende bijeenkomst is medio dit jaar gepland. Meer informatie via: www.amsterdam.nl/projecten/fietsroute-nieuwmarkt/
3 reacties
Graag wel weer de buslijnen 314 en 316 terug over de Prins Hendrikskade!
Helemaal eens met Mark Vermeer. Die bushaltes moeten echt niet bij nr 159-176. Daar ligt al veel te veel asfalt. Niet concentreren van alle bushaltes, afval en asfalt daar aub!!!!!!!!
ZEER BELANGRIJK VOOR DE LEEFBAARHEID IN AMSTERDAM: Hendrikkade ter hoogte van 159-173 is nu een enorme breed asfaltwoestijn. In de plannen komen hier 5 a 6 bushaltes bovenop de drukke kruising! Dit is onaanvaardbaar en maar het asfalt hier extreem breed. Wij willen bij de toch al drukke en zeer brede kruising GEEN bushalte, zeker niet in beide richtingen. Het verplaatsen van de bushalte naar hier in de richting van de IJtunnel zorgt ervoor dat er minstens 7 rijstroken brede weg ontstaat. Dit is gelijk aan de A2. Rijbaan en bushaltebaan richting west, een busrijbaan en bushaltebaan richting oost evenals afslag naar de IJtunnel, baan richting Kattenburgetstraat en afslag naar de foeliestraat en Valkenburgerstraat. De rest van de PHK zou dan worden versmald van 2×3 (6) banen naar 2 of evt 3 (indien losse busbaan) en dit stuk ter hoogte van 159-173 naar 7 of zelfs 8 banen. Dit MAG niet. Laat de bushaltes richting het oosten/IJtunnel waar ze nu zijn tussen 119-146.
NIET ALLE LUCHTVERVUILING, BUSSEN, kruispunt, ASFALT op het stukje 159-173. Dit is niet het afvoerputje van Amsterdam! Dit kan echt niet!!!