Wethouder Litjens heeft aan de Werkgroep Touringcar een informatiebrief gezonden over het Touringcar Transitieplan. Het is een goed plan dat de binnenstad een verboden gebied wordt voor de touringcar.
Of het centrum echt touringcarvrij wordt is nog maar de vraag, omdat touringcars niet meer worden toegelaten tot de binnenstad, tenzij deze touringcars daar een bestemming hebben. Leest u dan ook even naar de leden van de werkwerkgroep Touringcar en waar hun “bestemming” ligt en wie dus “ontheffing” vraagt/krijgt.
Dat wordt gelukkig afgebouwd. Na de transitiefase 2018-19 zullen uitsluitend ontheffingen worden verleend voor bepaalde doelgroepen (basisscholieren, minder validen). De rondvaartbranche kan ontheffing krijgen tot het transferpunt aan de zuidelijke IJ-oever volledig in gebruik is.
MAAR
Na de 2e fase mogen nog steeds doorgaande touringcars door de IJ tunnel, dus DOOR het Centrum. Dat is natuurlijk wel heel raar. Kijk goed naar de kaart in de informatiebrief en het wordt duidelijk: na Volendam en Marken is er voor de toeristen, ook degenen zonder fysieke beperkingen, nog één verplichte bestemming, om hun geld te besteden. En vanaf het Weesperplein verder het centrum in? hadden wij daar niet al een mooie metroverbinding richting datzelfde bedrijf?
Dat de weg naar Artis vrij blijft voor touringcars zal zijn voor de schoolklassen en minder validen, maar daarvoor bleef ontheffing toch al mogelijk?
De aanleiding om Touringcars uit de binnenstad te weren ligt in een motie van de heren Ernsting, Vroege en Boldewijn uit 2014! In april 2017 is pas begonnen met het plaatsen van borden. Maar een touringcar kan toch altijd moeten naar de touringcarhalteplaats Rokin t/o Kooy. De vraag die het plan bij bewoners dan ook oproept is: hoe zit het met de feitelijke handhaving? Vooral nu bewoners in het Gebiedsplan Centrum 2018 steeds lezen dat er geen geld is voor de handhaving.