10 juni was de tweede online vergadering van de Bewonersraad Nieuwmarkt Groot Waterloo. Het verslag is gereed en dat vindt u samen met de presentaties onderaan dit bericht.
In de agenda van 10 juni stond verkeerscirculatie in de buurt centraal.
Kademuurherstelwerkzaamheden
Bas Lodder, projectleider en de collega’s Susan Curvers en Alex Dingemans waren aanwezig. Zij presenteerden een Powerpoint. De kades worden te zwaar belast door het verkeer en er is veel achterstallig onderhoud. Nu wordt vooral veel onderzoek gedaan om verzakkingen op te sporen. Een deel van de werkzaamheden betekent vernieuwing van de kademuren. Het gehele project zal 10 á 15 jaren gaan duren.
Per project worden inspraakbijeenkomsten worden georganiseerd over de details, de inrichting van de straat, plekken voor bomen en groen en voor banken en ander straatmeubilair. Vanwege de bereikbaarheid kunnen niet meerdere vaarroutes tegelijk worden geblokkeerd. Dat vertraagt.
Verkeerscirculatieplan met “intelligent”-cameratoezicht
Dimitri Drijver is projectmanager Autoluw en begon met een Powerpoint presentatie. Het project “intelligent”-cameratoezicht is een vervolg op de paaltjespilot. Vanaf de controleplekken mogen taxi’s er niet meer in, behalve de elektrische en alleen als zij aangesloten zijn bij een gesanctioneerde TTO (dus Übertaxi’s niet). Distributieauto’s mogen alleen onder voorwaarden het gebied in en niet-bewoners, bezoekers en toeristen mogen er allemaal niet in, behalve als ze een parkeerplek hebben gereserveerd (bij een hotel b.v.). Bewoners en ondernemers met een parkeervergunning krijgen automatisch toegang.
Het project wordt een proeftuin. De testfase begint vanaf 1 juli aanstaande, handhaving kan beginnen per 1 november. Na een proefjaar volgt een evaluatie en in het najaar van 2022 een nieuw gemeenteraadsbesluit over het cameratoezicht. Zie ook: www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/oudezijde-aanpak-verkeersoverlast.
Fietsroute “Nieuwmarkt”
Frank Ebbink, projectleider en Amber van Stijn, omgevingsmanager starten met een Powerpoint. De fietsroute is onderdeel van Hoofdnet Fiets. De opdracht is om een fietsnet te maken dat veilig, comfortabel en robuust is. De ontwerpruimte hier is erg beperkt. Het doorgaande autoverkeer moet van de route af en beperkt tot bestemmingsverkeer. De circulatie op de Nieuwmarkt wordt vanwege de gevaarlijke situatie(s) gewijzigd. Zie Bijlage Fietsroute Nieuwmarkt, kaartje pag. 2.
Auto´s vanaf de Gelderse Kade kunnen niet rechtdoor naar de parkeergarage op het Oosterdokseiland. Die moeten omrijden en op de PHkade keren. Bewoners hebben een aantal ideeën over alternatieven, volgens de projectleiders rijden fietsers niet om en voetgangers willen langs de waterkant lopen (waar de terrassen zijn).
De gevaarlijke hoek St.Antoniebreestraat X Nieuwe Hoogstraat wordt verbeterd met een vluchtheuvel met ruimte voor voorsorterende fietsers. Omdat er weinig extra ruimte voor het fietspad in de Jodenbreestraat is, worden de fietsnietjes voor de AH-etc. aan de kant van de rijweg verplaatst naar de overzijde. Waar nu nietjes staan, wordt verder vergroend. De parkeervakken voor kort fietsparkeren blijven wel.
Volgende Bewonersraad
De eerstvolgende bewonersraad is pas 14 oktober. De bijeenkomst 9 september gaat niet door. Als de coronamaatregelen het toelaten willen we in oktober live vergaderen, anders weer online.
Bijlagen:
- Concept verslag Bewonersraad Nieuwmarkt Groot Waterloo 10 juni 2021 (pdf)
- Presentatie Bruggen en kademuren (pdf)
- Presentatie Proeftuin Intelligente Toegang Oudezijde 2021/2022 (pdf)
- Presentatie Fietsroute Nieuwmarkt (Geldersekade t/m Jodenbreestraat) (pdf)